store.bg - бързо, лесно и удобно
Начало   Велосипеди  
store.bg - бързо, лесно и удобно!
Грижа за клиента   |   За контакти
Начало   Велосипеди    Подготовка на велосипеда за сезона

Подготовка на велосипеда за сезона

След дългите зимни студове винаги идва момент, в който искаме времето вече да се стопли, за да можем да излизаме повече навън и най-вече за да изкараме велосипеда си и да започнем да го караме.

Ако не сме ползвали колелото през зимата, то значи е стояло твърде дълго време без да се движи. Затова е повече от препоръчително то да премине през процедура, наречена "сервизиране" или иначе казано "сезонна профилактика".

Сервизирането на велосипеда обикновено включва неговото почистване, проверка на изправността на основните движещи се части, тяхната смяна и накрая тяхното смазване.

В тази статия са описани подробно стъпките при сервизиране на велосипеда, кои части е добре да проверим, как да го направим и какво е необходимо, в случай, че открием неизправност. Все пак преди да поемем на път с колелото, трябва да се убедим, че то е в перфектно състояние.
Сервизиране на велосипеда - стъпки
Провеждането на сезонната профилактика на велосипеда е препоръчително да е случва ако не редовно, то поне един път в началото и един път в края на активния период нас каране. Така ще сме сигурни, че велосипедът ни винаги е в изправност.

Подготовката на велосипеда за сезона се състои от четири основни стъпки:

  1. Почистване - има части от велосипеда като лагери и маслени филтри, по които е добре да не се натрупва прах, нито каквато и да е мръсотия. А най-добрият начин да не допускаме това да се случи е като почистим добре всички части на велосипеда. За целта има спрейове и препарати за почистване на велосипеди - те са създадени специално за велосипеди и не съдържат вещества, които могат да навредят на някои части.
  2. Съвет: Вътрешността на рамката е много често пренебрегвана при почистването на велосипеда, защото там е сравнително трудно да влезе прах или мръсотия. И все пак един добър и хитър начин да се избегне натрупване на прах в рамката, е да извадим колчето на седалката и да го намажем с грес. По този начин освен че се спомага повторното му вкарване, между него и седалковата тръба се образува тънък слой, който играе ролята на тапа и по този начин не позволява навлизането на прахови частици вътре в рамката.
  3. Проверка на изправността на частите - много е важно да се проверят всички движещи се части на велосипеда. В това число влизат курбели, верига, дерайльори, педали, кормило, венци (предни и задни) и други. Причината да се проверяват основно движещите се части е, че те са и най-натоварените, поради което е възможно да се износят по-бързо от останалите части.
  4. Смяна на частите, които не са в изправно състояние - понякога там, където виждаме неизправност, е по-добре да заменим с резервни части, отколкото да се опитаме да оправим проблема.
  5. Смазване - много хора смятат, че под "смазване" се има предвид "смазване на веригата", но това далеч не е вярно. Дори педалите са движещ елемент и изискват масло, за да се въртят добре и гладко. При шосейните велосипеди е необходимо да се смажат следните части: педали, средно движение, главини, веригата и скоростите. При планинските колела се смазва също и окачването на самия велосипед, защото при рамката има свръзки, които ако се смажат, ще допринесат за по-добрата работа на самата рамка.

Важно: Преди да се захванем с подготовката на велосипеда за сезона, е повече от препоръчително използването на ръкавици. Така кожата остава здрава, дори когато се налага да работим с масла, повечето от които са силно киселинни.

Съвет: Добре е и да се снабдим с инструменти за поддръжка и ремонт на велосипеди, в случай, че не разполагаме с такива.
Основни части на велосипеда, които да проверим
Преди да започнем с движещите се части една по една, е добре да проверим движенията на велосипеда. Те биват предно, средно и задно, проверяват се по един и същи начин и то основно за наличие на луфт. Ето и как става това:

  • При проверка на предното или задното движение хващаме рамката (съответно предната или задната част) с една ръка, а с другата - гумата. После леко и внимателно разклащаме, за да усетим дали има луфт. Ако се открие такъв, то вероятно ще трябва да се отвори движението, за да се разбере откъде идва проблемът.
  • Когато се проверяват предното и задното движение, се завъртат колелата, за да се усети дали има задържане на движението. Това е удобен момент да се провери и за кривина в каплите. В информацията по-долу може да прочетете подробно за проверката на каплите и какво трябва да правим, ако открием нередност.
  • При проверка на средното движение също се разклаща, за да проверим за луфтове. След това завъртаме педалите на заден ход, за да проверим за задържане на движението. При наличието на луфт е необходимо да се отвори средното движение, за да се види откъде идва проблемът.

Съвет: Когато започнем да проверяваме частите на велосипеда една по една, е добре да си създадем отправна точка - например от кормилото, през предното движение в посока към задното. По този начин, следвайки определен ред, намаляваме шанса за изпуснем някоя важна част за проверка.
Кормило и лапа
Лапата е онази част на велосипеда, която държи кормилото и се захваща за вилката. На нея, в близост до винтовете обикновено е изобразено число с нютон-метри (Nm). Числото показва каква е максималната сила, с която можем да затегнем лапата.

Затягането на лапата повече от допустимото може да доведе до дефект, който да наложи заменянето ѝ с нова. А в случай, че този дефект се прояви по време на каране, може да се стигне до инцидент. Измерването на силата на затягане на лапата става от инструмент, известен като динамометричен ключ.
Лагерни чашки
Челото на велосипеда представлява онази тръба, за която са захванати вилката от едната и кормилото от другата страна. Тази челна тръба разполага с лагерни чашки в горната и долната си част. Те трябва редовно да се проверяват за луфт, защото наличието на такъв може да деформира рамката и тя да се износи много бързо. Друг евентуален дефект може да се получи при самите лагерни чашки на велосипеда.

Но как най-лесно да проверим за луфт при лагерните чашки? Като стиснем предната спирачка и разплатим леко кормилото, а същевременно държим с едната ръка горната и долната чашка. По този начин най-лесно ще определим дали има луфт.

Какво трябва да направим, ако открие луфт в лагерните чашки?
  1. Да отпуснем болтовете на лапата на велосипеда.
  2. След това затягаме болта, който се намира на тапата на стержена на вилката.
  3. Проверяваме дали луфтът е изчезнал.
  4. Затягаме отново болтовете на лапата.

Ако продължава да има луфт, това може да означава, че или лагерните чашки са за смяна, или съществува друг дефект във велосипеда, който трябва да бъде открит и отстранен.
Вилка
Вилката е онази част на велосипеда, която свързва предното колело към рамката. Както може би добре знаете, има два вида вилки за велосипеди - амортисьорни и твърди (неамортисьорни).

Велосипедите с твърди вилки е добре да се проверяват за дупки и пукнатини по самите заварки, докато при амортисьорните следва по-обстойна проверка.

Амортисьорната вилка се състои от важни части като стеншъни и семеринги, които трябва да се наблюдават регулярно. Хубаво е и да се почистват след всяко каране със сух парцал и няколко капки фино масло. Това е особено важно, защото поддържането на вилката в добро и чисто състояние ще удължи нейния живот. С две думи - докато покритието на стеншъните е здраво и непокътнато, вилката няма да бъде повод за притеснения.

Смазване: Различните модели вилки "работят" с определен вид масло, което е добре да се подменя регулярно, особено ако използваме велосипеда често. Подмяната на маслото на една вилка е малко по-сложен процес, при който тя се разглобява, но със сигурност ще подобри работата на велосипеда като цяло и ще удължи работата му.
Спирачки, накладки и калодки
Спирачките на велосипедите биват V-образни и дискови, а дисковите могат да бъдат или механични (с жило) или хидравлични (с маркуч и спирачна течност). Независимо с какви спирачки е велосипедът ни обаче, трябва да знаем, че са един от най-използваните и натоварваните компоненти. И тъй като спирачките до голяма степен определят нашата сигурност, докато сме с велосипеда, е изключително важно да ги проверяваме всеки път, когато ни предстои някое по-сериозно каране. Но как да проверим дали са в изправност?

Един лесен начин да проверим спирачките е като държим колелото, така че предната гума да е във въздуха. Завъртаме каплата, за да проверим дали има задържане на движението и след това натискаме предната спирачка, за да проверим дали работи добре. Същата процедура се повтаря и със задната спирачка. Хидравличните спирачки имат един прост начин на настройване: първо се уверяваме, че дискът е прав и здраво затегнат, а след това отпускаме двата болта на спирачката и докато натискаме лоста, ги затягаме обратно.

Ако спирачките са механични дискови, то е добре да се проверят и жилата. Основно оглеждаме за наличие на ръжда или износване, което може да попречи на работата на спирачките. В повечето случаи ако има ръжда, то тя се намира между самото жило и неговата броня. Затова е добре да откачим спирачката, за да освободим напрежението и местейки бронята, да проверим за ръжда. В случай, че открием корозия по жилото, е силно препоръчително освен жилото, да сменим и неговата броня, защото най-вероятно е засегната и вътрешната част на бронята. Затова ако не сменим и двата компонента, ефектът може да се окаже почти нулев.

Важно: Смазването с грес по жилата е напълно погрешно, в случай, че открием ръжда. Смазката, каквато и да е тя, предполага лесното натрупване на прах и други мръсотии, които влизат вътре в бронята и резултатът от това е затрудненото движение на жилото.

Независимо от вида спирачки, наравно по важност с тях е и проверката на накладките и калодките. Проверява се основно за неравномерно износване, като се има предвид, че при натиск наполовина, накладките би трябвало да стегнат шината. В случай, че открием проблем при накладките или калодките, това може да означава неправилното им настройване или кривина в диска. В зависимост от случая е добре съответните части да бъдат заменени с нови.
Гуми и капли
Едно трънче, влязло в гумата може и да не се усети на момента, но винаги го забелязваме, когато на следващата сутрин видим, че гумата е мека. Здравата и добре напомпана гума прави най-добро сцепление със земята, а това помага за добрия контрол над управлението на велосипеда. Старата и износена гума говори точно обратното - увеличава се шанса от поднасяне и падане. Ето защо преди всяко пътуване с колелото е добре да проверим гумите.

На първо място трябва да се уверим, че са добре напомпани. Всяка гума си има собствен минимален и максимален праг на налягане, което е добре винаги да спазваме. След като ги напомпаме, проверяваме обстойно за дупчици, драскотини и пукнатини. Ако има пукнатини, то значи гумата е стара. А ако едната или и двете гуми са в това състояние, то те трябва да бъдат заменени с нови.

Относно каплите - там е необходимо е да проверим дали самата капла е права и дали по нея има признаци на износване. Ако една капла е крива и караме велосипеда с този проблем, освен че има риск от поднасяне, по този начин спирачките се износват много по-бързо. За да си спестим купуването на нови капли и скорости едновременно, може да изправим каплата и ако е необходимо - да я заменим с нова.

Най-добрият начин да проверим каплата е като преди това я почистим добре със специален препарат. Отново ще наблегнем на препаратите, специално изработени за почистване на велосипед, тъй като те със сигурност няма да навредят на гумите, за разлика от някои обикновени препарати. След това подсушаваме добре и оглеждаме каплите една по една за пукнатини и драскотини. В случай, че се натъкнем да пукнатина е повече от препоръчително тя да бъде сменена с нова.

Проверката на каплата за кривини е особено лесна - повдигаме велосипеда, така че колелото да бъде във въздуха. След това завъртаме гумата и ако каплата се клати, значи е крива. Това е до някъде поправимо със затягане на спиците. Но трябва да внимаваме да не затягаме прекалено силно, защото все пак каплата трябва да се върти свободно.
Верига и венци
Проверката на веригата и венците също не е трудна, особено ако ги поддържаме винаги чисти и по тях не се натрупва мръсотия. Често се случва след по-продължителен застой велосипеда да има нужда от затягане на жилата и смазване на дерайльорите.

За да проверим тези компоненти трябва да поставим велосипеда на земята, с гумите нагоре. Докато с едната ръка въртим педалите, с другата сменяваме скоростите. За обстойна проверка може да изредим всички скорости, местейки веригата от първия до последния венец. След проверката се преминава към смазването на веригата. Но това се случва само след обстойното почистване на веригата и венците.

Как да почистим веригата?
Един вариант за доброто почистване на веригата е използването на навлажнена четка (стара четка за зъби може да свърши страхотна работа). Почистваме добре всяко отделно звено, след което може да прекараме и цялата верига през влажен парцал.

В случай, че има много упорито натрупване на мръсотия и остатъци от масло, можем да използваме и обезмаслител за велосипед, с който почистването на веригата ще бъде доста по-лесно и приятно занимание. За ежедневна поддръжка на веригата понякога може да бъде достатъчно забърсването ѝ със сух парцал.

Как да почистим венците?
Почистването на венците става по подобен начин. Взимаме четка (отново може да използваме стара четка за зъби), топим я в топла вода и внимателно изчистваме зъбните колела. След това прокарваме навлажнен парцал между венците. По този начин почистваме еднакво и предните, и задните венци.

Подобно на почистването на веригата, при венците също можем да използваме сух парцал за регулярна поддръжка.

Съвет: В края на летния сезон, или когато решим, че ще "зазимяваме" велосипеда си, е добре да оставим веригата на най-малките венци. Целта е да останат отпуснати жилата и пружините на предния и задния дерайльор. По този начин ще бъдат запазени функционалностите им за по-дълго време.
Курбели
Рамената на педалите са известни още като курбели. Те също са важен компонент, който е добре да се проверява, тъй като често се оказва, че има нужда от сервизиране.

При проверка на курбелите е важно да видим дали има луфт. При наличието на такъв, те могат да бъдат затегнати, но трябва да се съобразим със стойностите на затягане, препоръчани от производителя. Поради високото напрежение в тази част на велосипеда е добре проверката на курбелите да се прави редовно.
Подготовка на велосипеда
Полезна информация и съвети за подготовка на велосипеда за сезона.
Cross Traction SL3
Планински велосипед 27.5"
Велокормила
Карбонови и алуминиеви кормила за Вашия велосипед.
Курбели за велосипеди
За планински, градски и шосейни велосипеди.
Инструменти за велосипеди
Мултифункционални джобни инструменти и комплекти.
Безплатна доставка за София, 2.90 за провинцията!
Намаление на хиляди книги
Artesania Latina - кораби от дърво